Byfornyelsen....som helst ikke må blive moderne
Fra "Testforsøg på Østergade og Højdevej"
Gå til projektet
Der er desværre ikke andre steder hvor man kan ytre sin mening end i "ensretnings-tråden" her (så vidt jeg kan se?) - så bær over med mig :-)
Men hvad er byfornyelse og hvad skal det til for ?
Ja, i mit hoved, så drejer det sig om at få shinet Hesselager op så folk får lyst til at flytte hertil - men det kræver jo nogle ting :
- Byggegrunde - dem er der ikke mange af. Der er en til salg på Tingstedet, med ellers er det småt med det. Så få udstykket nogle byggegrunde ! Det er muligt at svaret vil være at efterspørgslen ikke er der, men det må være historien om hønen eller ægget om igen.
- Det skal være indbydende og opflyde diverse krav (indkøb, skole, busforbindelse, nem adgang via bil til de større byer osv. - og her kan vi faktisk sætte tjektegn ved en del ting her i Hesselager. Dog halter det lidt med indkøb - jo, Meny er en rigtig fin butik, men der er virkelig brug for en discountbutik. Og så er der lige punktet omkring at være "indbydende" - det ligner ærlig talt noget gammelt l*rt når man kører igennem byen - ukrudt, lukkede butikker, rod osv. Men det er trods alt til at fikse.
Vedr. indkøb - så har Svendborg Kommune jo senest givet afslag til Salling Group på deres ønske om at etablere en discount butik (COOP 365?) på Langgade - og gud hjælpe mig om en af begrundelserne fra Svendborg Kommune ikke var at det kunne risikere at ødelægge det "kulturhistoriske udtryk" på Langgade ????
Undskyld mit franske, men hvor fanden ser I et "Kulturhistorisk udtryk" på Langgade ???
Jeg ser et Hotel som er lukket og vidner om butiksdød, det samme gælder det gamle Apotek (begge er ved at gro til i ukrudt), en lukket cykelforretning, som godt nok er blevet til Retro/genbrugsbutik, der ud over er der en del huse som trænger lidt til en kærlig hånd - og så er der enkelte huse som er velholdte og ser pæne ud - men "Kulturhistorisk" ??? Det kan jeg ikke få øje på.
I mine øjne ville det friske gevaldigt op med en, f.eks. COOP 365 butik - det ville give byen et løft og ville sikkert kunne friste tilflyttere.
Det hænger i hvert fald ikke sammen, at man vil bruge 10.5 million på byFORNYELSE og samtidig siger nej tak når et firma kommer med handel til byen og man så begrunder svaret med at det vil være for "moderne".
Så hvad vil I ? Skal Hesselager fortsat være en gammel støvet by med nogle grønne planter og ensrettede gader eller skal vi ind i dette århundrede og få det shinet lidt op - man kunne jo starte med at få tændt lidt lys om natten !
Jeg har også tidligere foreslået et par "TV reklame skærme" ved byskiltene på hovedvejen, hvor byens kultur- & erhvervsliv kunne reklamere - men det blev vist en tand for smart.
Og ja, jeg er nok bare en sur gammel mand, men jeg har lært at leve med det :-)
Mvh.
Brian S Jensen, Østergade 51
