Fantastisk og visionært forslag
Fra "Testforsøg på Østergade og Højdevej"
Gå til projektet
Som beboere og lille handelsdrivende med vores lille ølbutik midt på Østergade er vi vel nogle af de få beboere som virkelig bliver påvirket af ensretningsforsøget.
Den påvirkning har indtil nu kun givet os yderst positive oplevelser.
For at nævne de vigtigste.
Trafikken glider meget mere jævnt, lidt mere trafik via Højdevej om morgen, lidt mere trafik via Østergade om eftermiddagen.
Belastningen af vejene er mere ligeligt fordelt.
Indtil nu har vi haft besøg af to rigtig store lastbiler med varer, og begge chauffører har ikke oplevet det mindste problem med at komme ind og ud af byen.
Tværtimod, begge har tilkendegivet at det er mere overskueligt og afslappende når de kører ind mod Østergade fra Langgade og ved at der ikke komme en modkørende lastbil lige på det første del af Østergade, og det samme gælder kørsel ud af byen via Højdevej.
Begge chauffører syntes det var en god ide med ensretning.
Rigeligt med P-pladser.
Indtil nu har der ikke været en eneste dag hvor der ikke var minimum 4-5 ledige p-pladser, selvom nogle beboerne på Østergade har to biler og ikke egen indkørsel og selv om nogle beboerne fra Højdevej har parkeret deres bil på Østergade.
Selv om vores kunder nu skal gå en ekstra 20m, fordi P-pladser foran butikken er sløjfet, har det ingen betydning.
Frem for alt og det skønneste af det hele er, at det nu er fuldstændig stoppet med skænderierne og diskussioner mellem modkørende trafikanter, når de mødes midt på Østergade og den ene ikke vil vige for den anden.
Det er meget inspirerende fra kommunens planlæggere at give indgangen til Hesselager et grønt og indbydende løft på den måde.
Robert,
Den Belgiske Ølmand.
